Wanneer er over uitgeven gesproken wordt, denken mensen vaak meteen aan het uitgeven van boeken. Een bekende nieuwe m...
lees meerDe laatste jaren zijn blogs bezig aan hun opmars op het web, maar wat veel mensen niet weten, is dat blogs inmiddels ...
lees meerIn 2006 werd een schatting gedaan naar het aantal mails dat per dag wereldwijd verstuurd werd. De schatting kwam uit ...
lees meerRond 1455 werd de boekdrukkunst uitgevonden en in de eeuwen die daarop volgden, bleef het boek en verschillende varianten zoals pamfletten en tijdschriften, het belangrijkste middel om een boodschap wijd te verspreiden. Natuurlijk kun je een boodschap ook mondeling overbrengen, maar daar bereikte je in die tijd nog lang niet zoveel mensen mee als nu. Wanneer je nu een boodschap mondeling opneemt en op internet zet, heb je zo duizenden viewers als het een beetje meezit.
Tegenwoordig zijn boeken lang niet meer het enige communicatiemiddel om een groot publiek te bereiken. In het begin van de 20ste eeuw zijn daar al de radio en de TV bijgekomen, maar de laatste jaren zijn de communicatiemiddelen nog eens sterk uitgebreid, met blogs, wiki's en natuurlijk de E-mail. Via deze wegen kun je jezelf of je bedrijf promoten. Misschien wil je gewoon wat kennis of leuke weetjes verspreiden, dan stelt dat heden ten dagen ook helemaal niets meer voor. Binnen enkele seconden heb je online gezet waar je bent of wat je aan het doen bent.
Aan mensen kenbaar maken wat je aan het doen bent, is meer een kenmerk dat past bij de social media. Maar bij het nieuwe uitgeven draait het niet zozeer om de social media, want daarmee kun je niks uitgeven. Onderdeel van het nieuwe uitgeven zijn bijvoorbeeld de online kranten, blogs, wiki's en E-books. Dit zijn voorbeelden van informatie die vroeger op papier werd afgedrukt, zoals een ouderwetse krant een catalogus of een boek. Tegenwoordig is het mogelijk om een boek op je E-reader lezen, hoef je geen brief meer te sturen, maar verstuur je een e-mail en kun je de krant gewoon online lezen. De manier van communiceren is daarmee ook sneller geworden en de manier van uitgeven is veranderd. Informatie moet sneller worden overgebracht en op een andere manier worden vormgegeven. Je leest het immers niet meer van het papier, maar van een scherm en dat neemt wel degelijk verschillen met zich mee. De wereld wordt sneller en de manier van uitgeven ook!
In 2006 werd een schatting gedaan naar het aantal mails dat per dag wereldwijd verstuurd werd. De schatting kwam uit op 183 biljoen e-mails per dag. Inmiddels zijn we alweer wat jaren verder en zal het aantal e-mails per dag flink toegenomen zijn. De eerste e-mail werd pas in 1971 verzonden en in relatief korte tijd is het uitgegroeid tot een
We hebben allemaal wel eens gehoord van Wikipedia: een website waar je zelf informatie kan toevoegen en verwijderen. De werkelijke auteur van de pagina is onbekend en naar wens kun je zelf informatie toevoegen en verwijderen. Vaak zijn dit informatieve pagina's en dus een nieuwe bron van informatie, maar wees wel voorzichtig als je inform
De eerste Nederlandse krant verscheen in 1618. Dit was slechts een blaadje papier van A4-formaat dat aan één kant bedrukt was. Inmiddels zijn kranten veel verder ontwikkelt dan dat en kunnen we zelfs zeggen dat het hoogtepunt van de kranten alweer voorbij is. Althans, van de papieren kranten. De verspreiding van nieuws zal namel
De laatste jaren zijn blogs bezig aan hun opmars op het web, maar wat veel mensen niet weten, is dat blogs inmiddels al 20 jaar bestaan. In 1994 ontstonden blogs op natuurlijke wijze toen mensen online hun dagboek gingen bijhouden na de uitvinding HTTP. Ondanks dat blogs toch al een hele tijd bestaan, weet nog lang niet iedereen wat een blog
Wanneer er over uitgeven gesproken wordt, denken mensen vaak meteen aan het uitgeven van boeken. Een bekende nieuwe manier van uitgeven is dan ook het E-book. Een E-book bevat dezelfde inhoud als een normale roman of thriller, maar wordt niet op papier afgedrukt. De inhoud van het boek wordt digitaal weergegeven op een scherm. Dit kan op een