De laatste jaren zijn blogs bezig aan hun opmars op het web, maar wat veel mensen niet weten, is dat blogs inmiddels ...
lees meerIn 2006 werd een schatting gedaan naar het aantal mails dat per dag wereldwijd verstuurd werd. De schatting kwam uit ...
lees meerVeel mensen vragen zich af of het verzenden van een nieuwsbrief wel zin heeft. Zitten klanten wel te wachten op zo...
lees meerMensen die graag schrijven zijn er genoeg. De nieuwe media heeft eraan bijgedragen dat het tegenwoordig heel eenvoudig is om je schrijfkunsten aan iedereen te laten zien. De makkelijkste en meest professionele manier hiervoor is een blog. Deze is helemaal van jezelf en kun je op je eigen manier opmaken en invullen. Natuurlijk kun je ook je teksten gewoon op Facebook zetten, maar de meeste mensen op Facebook zitten niet op zulke lange posts te wachten. De vraag die nu overblijft is: hoe schrijf je een pakkende tekst voor een blog of andere sociale media?
Er moet wel duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen een blog en andere sociale media. Een blog is een lange tekst en veel andere sociale media bevatten vaak posts van maar enkele zinnen. Als blogger is het belangrijk dat je opvalt, dat kan door mooie foto's of sterke teksten, maar voeg in ieder geval iets van jezelf toe zoals je eigen mening. Houd hierbij wel goed in de gaten dat je niet voor jezelf schrijft, maar voor een ander en probeer zo snel mogelijk duidelijk te maken aan die ander wat je boodschap is. Pakkende titels en tussenkopjes kunnen je daar al goed bij helpen. Hulp van online marketing & seo tools als Ahrefs of Semrush kunnen daarbij goed helpen. Lees bijvoorbeeld deze tips voor gebruik van de Semrush seo tool bij het maken van blog artikelen die goed gevonden kunnen worden via zoekmachines. Met Semrush vind je onderwerpen om over te schrijven en daarnaast kan Semrush ook helpen bij het vinden van goede voorbeeld teksten die als bron kunnen dienen voor je nieuwe tekst.
Tip: Tips voor content creatie voor uw social media kanalen? De specialisten van socialmedia bureau Social Brands helpen u graag bij content creatie voor social media. Met resultaat gerichte ideeen helpen zij u op weg.
Bij social media als Facebook en Twitter werkt het op een andere manier. Houd je posts zo kort mogelijk, want mensen scrollen nu eenmaal snel door hun overzicht en een lange post zal gauw worden overgeslagen. Een specifieke schrijftip voor de social media is bijvoorbeeld: stel af een toe een vraag. In een blog is het een vereiste om deze verderop in je tekst te beantwoorden, maar bij Facebook of Twitter heeft het als positieve effect dat mensen erop gaan reageren. Schrijf bovendien concreet. Op social media willen mensen niet te veel nadenken over wat ze lezen, het dient als ontspanning. Abstracte begrippen hebben meer verwerkingstijd nodig en er zal dus snel over abstracte posts worden heen gelezen. De inhoud van je post is verder helemaal aan jou! Maar probeer de inhoud van je post zo actueel mogelijk te houden. Als je in de zomer iets plaatst over de warme winterdagen, zal niemand dat echt aanspreken. Het klinkt misschien logisch, maar wat jou bezighoudt, geldt niet voor iedereen en houd daar rekening mee. Ook op social media schrijf je voor een ander, je wilt je post immers met hen delen