Door alle online uitgeefmogelijkheden houden lezers er ook verschillende wensen op na. De een wil het liefst ingelich...
lees meerIn de reclame wordt vaak gebruik gemaakt van advertenties. Een advertentie is een publicatie die bedoeld is om de lez...
lees meerWe hebben allemaal wel eens gehoord van Wikipedia: een website waar je zelf informatie kan toevoegen en verwijderen. ...
lees meerIn 2006 werd een schatting gedaan naar het aantal mails dat per dag wereldwijd verstuurd werd. De schatting kwam uit op 183 biljoen e-mails per dag. Inmiddels zijn we alweer wat jaren verder en zal het aantal e-mails per dag flink toegenomen zijn. De eerste e-mail werd pas in 1971 verzonden en in relatief korte tijd is het uitgegroeid tot een enorm online netwerk.
Met een e-mail stuur je via internet een berichtje naar een of meerdere personen. Hoe lang het bericht is en of je er nog een afbeelding bijvoegt, is helemaal aan jou. E-mail wordt voor allerlei doeleinden gebruikt. Zo mailt oma vanuit Nederland wekelijks met haar kleinzoon die in Australië zit of mailt een potentiële werknemer een sollicitatiebrief naar een bedrijf. De meeste mails zijn echter uit spamberichten. In 2006 was dit ongeveer 70%. Door spamberichten te versturen wordt geprobeerd reclame te maken. Veel mensen hebben er inmiddels wel lucht van gekregen en negeren deze spamberichten door ze te markeren als spam.
E-mails worden dus gebruikt voor formele doeleinden, maar ook voor informele. Dankzij het informele gebruik hebben er veel veranderingen plaats gevonden op het gebied van taal. Zo ontstonden er afkortingen als OMG (Oh my god) en mvg (met vriendelijke groet) en wordt er veel spreektaal gebruikt in schrijftaal zoals 'ff' en 'mn'. Dit zijn slechts enkele voorbeelden, maar ze laten wel zien dat de 'mailtaal' een hele andere taal is dan het ABN. Geleerden vragen zich dan ook af of het online communiceren de Nederlandse taal niet aantast. De meningen zijn erover verdeeld, maar een ding is zeker: we worden creatiever met taal.
In die jaren dat het e-mail nu gebruikt wordt, zijn er verschillende mailprogramma's ontstaan zoals Pegasus, Outlook, Windows en Messenger. De een wat populairder dan de ander, maar het zijn allemaal mailboxen. Ondanks deze ruime keuze is het mailverkeer de laatste tijd flink afgenomen door de komst van social media. Verschillende social media geven de optie om berichtjes naar elkaar te versturen. Dit is eenvoudiger en en sneller dan mailen, maar voor formeel gebruik en om een goede indruk achter te laten, wordt een mail toch sterk aangeraden.